‘Blended Working’, wat is het en hoe richt je het in?

Bij het behalen van de facilitaire doelstellingen krijgt de Workplace Manager een steeds belangrijkere rol in het creëren van de juiste mix voor een werkomgeving. De uitbraak van het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat wij in sneltreinvaart anders zijn gaan werken. Hoewel we allemaal nog niet weten in welke mate we straks, als het virus onder controle is, onze nieuwe patronen gaan behouden, is het duidelijk dat de coronacrisis onze manier van werken ook in de toekomst verandert.

Waar eerder vaak nog mondjesmaat thuis werd gewerkt, zijn de meeste organisaties nu uitgerust met de faciliteiten en mogelijkheden om thuis te kunnen werken. Zelfs organisaties, waar voor corona thuiswerken nog taboe was, zijn inmiddels noodgedwongen hierop overgestapt en dit begint te wennen. Het thuiswerken biedt tal van voordelen, maar heeft ook zijn keerzijde. We missen het fysieke contact, de ontmoeting en de onderlinge verbinding, kortom: het sociale aspect. Ook zijn er mensen die simpelweg liever of beter werken als ze fysiek op kantoor zijn.

De thuiswerkplek is een nieuwe bouwsteen
Uiteindelijk zal de huidige periode er dan ook zeker niet voor zorgen dat kantoren volledig verdwijnen. Wat wel verandert, is de functie van de kantoren. De bekende bouwstenen, waaruit een werkomgeving is opgebouwd, zullen niet wezenlijk veranderen, de verhouding ervan wel.
Blended Working is net een goede cocktail! De perfecte balans in je mix vinden zorgt er uiteindelijk voor dat je enorm kan genieten. Aan de andere kant kun je met de verkeerde balans ook enorm de plank misslaan. Zo werkt het ook in een werkomgeving: aan de ene kant de juiste balans vinden van bouwstenen op kantoor en aan de andere kant de mogelijkheid en juiste faciliteiten hebben om thuis te werken. Daarmee kun je zeggen dat de thuiswerkplek definitief één van de bouwstenen is waaruit kantooromgevingen worden opgebouwd.

Werk aan de winkel voor de Workplace Manager
Dit betekent dat de rol van de Workplace Manager steeds belangrijker wordt. De juiste mix van bouwstenen hangt niet alleen van de smaak van een persoon af, dit kan ook per dag, per week of per project veranderen. Maar hoe ga je dan als Workplace Manager om met deze veranderende vraag en hoe zorg je ervoor dat de werkomgeving hierop inspeelt?
We pakken het voorbeeld van de cocktail er weer bij. Naast de juiste balans gaat het ook om de goede kwaliteit van de losse ingrediënten. Dit wil dus zeggen dat de bouwstenen aan moeten sluiten bij de behoefte van de gebruiker. Uiteindelijk dient huisvesting de gebruiker en niet andersom. Door de gebruiker centraal te stellen, kun je beter inspelen op de verschillende behoeften van deze groep. Dit komt het welzijn van alle gebruikers ten goede. Het is daarbij essentieel dat je je gebruiker goed begrijpt. Een duidelijke visie op het gebied van werken vanuit de organisatie ondersteunt dit.

Aantrekkelijk werkgeverschap en tevreden gebruikers
Door alle ingrediënten, of bouwstenen, op de juiste manier te mixen zorg je voor een werkomgeving waar de behoeften en het welzijn van de gebruikers centraal staan. Zo zorg je voor een aantrekkelijke werkomgeving die past bij de identiteit van de organisatie en zijn medewerkers én houd je medewerkers betrokken bij je organisatie.

Kortom: de perfecte Blended Working mix bestaat uit één deel vrijheid voor de gebruikers om keuzes te maken, een flinke snuf sociale interactie en als garnering goede ondersteuning vanuit de organisatie. Zo verlangt iedereen naar meer!

Geschreven door: Dieuwe Breunissen

De Workplace Manager moet de juiste balans vinden voor werken op kantoor, thuis en online die goed aansluit bij de gebruikers binnen de organisatie.

Nieuwste blogs

  • Werken bij
  • Organisatie
juni 2021

Zo leuk is werken bij draaijer+partners

Wat wilde jij vroeger worden als je later groot zou zijn? Superheld(in), brandweerman of -vrouw, […]

  • Gezond
  • Werk
mei 2021

Hoe begin je met het organiseren van een gezonde werkomgeving?

Toen we lang geleden voor het eerst aan het werk gingen, was dat buiten, in […]

  • Werken bij
  • Zorg
april 2021

Facilitymanagement is gewoon ontzettend leuk

Een jaar geleden kwam Anniek Dijkstra in dienst bij draaijer+partners als facilitair adviseur zorg. In […]