Het ‘1punt5 kantoor’

De op 15 maart 2020 door de overheid afgekondigde coronamaatregelen en de oproep om zoveel mogelijk thuis te blijven zijn nog steeds van kracht. Voorlopig blijven we dus thuiswerken, maar dit biedt wel de mogelijkheid om ons nu al voor te bereiden op het moment dat weer naar kantoor mogen. Hoe gaan we straks, op gepaste afstand, elkaar daar ontmoeten en samenwerken? “Er zal maatwerk nodig zijn om aan de anderhalve meter-samenleving te voldoen”, aldus premier Rutte. We moeten niet alleen op straat en tijdens het boodschappen doen deze afstand in acht houden, maar ook op het werk. Hoe ziet zo’n ‘1punt5 kantoor’ er uit? Hoe creëren we een veilige en gezonde werkomgeving, die tegelijkertijd voorziet in onze behoefte aan sociaal contact?

Organisatorische maatregelen
Bij veel werkgevers speelt de vraag: Hoe voorkom ik dat straks iedereen tegelijk naar kantoor komt? Simpele oplossingen zijn het verruimen van de openingstijden en het werken in wisselteams. Maak afspraken wie wanneer op kantoor werkt, zodat een goede balans ontstaat tussen online en fysiek werken. Zorg ervoor dat jouw medewerkers op kantoor zoveel mogelijk verspreid in het pand zitten. Maak duidelijke afspraken over het gebruik van bijvoorbeeld de lift (neem liever de trap; stap met maximaal twee personen in de lift) en de koffieautomaat.

Inrichting op 1,5 meter afstand
Ook de inrichting van het kantoor kan medewerkers helpen minimaal 1.5 meter afstand van elkaar te houden. Schuif bureaus eventueel verder uit elkaar en geef met vloermarkeringen de te bewaren afstand tot de persoon achter het bureau aan. Plaats plexiglas ‘coronaschermen’ tussen aan elkaar vast gekoppelde bureaus. Verminder het aantal stoelen in vergaderruimtes en het bedrijfsrestaurant, zodat de deelnemers op veilige afstand met elkaar kunnen vergaderen of eten. Met looproutes, vloermarkeringen en bufferzones vermijd je dat mensen te dicht bij elkaar komen.

Facilitair: schoon en gezond
Een schone, gezonde kantooromgeving is nu belangrijker dan ooit. Verhoog daarom de schoonmaakfrequentie van onder andere toiletten, koffieautomaten en liften. Geef hierbij extra aandacht aan contactoppervlakken, zoals handgrepen en kranen. Bied medewerkers voorzieningen voor persoonlijke hygiëne, zoals desinfecterende handgel. Neem daarnaast voorzorgsmaatregelen om mogelijke verspreiding van het COVID19-virus via de lucht tegen te gaan. Hierbij is goede ventilatie het belangrijkste. Wees alert op goed onderhoud van ventilatie- en klimaatsystemen en schakel luchtrecirculatie uit. Gebruik papieren handdoekjes in plaats van luchthanddrogers en spoel het toilet door met een gesloten deksel.

Het 1punt5 kantoor
Met diverse maatregelen op het gebied van huisvesting, facilitair, HR en ICT, kunnen we een gezonde kantooromgevingen creëren, waar mensen op een veilige manier kunnen (samen)werken en elkaar kunnen ontmoeten. Onze ‘Vlug Veilig Verblijven aanpak’ kan helpen om het kantoor functioneel geschikt te maken. In drie korte stappen geven wij aan welke aanpassingen nodig zijn voor een gezonde en veilige werkomgeving:

  1. Uitvoeren quickscan van de mogelijkheden binnen de bestaande huisvesting.
  2. Aanpassing indelingstekening met éénduidige routing en afstanden weergegeven.
  3. Opstellen 1.5-meter maatregelenkaart met mogelijkheden en maatregelen op het gebied van logistieke bewegingen, kantoorinrichting, planning, ontvangst, schoonmaak, beveiliging en een goed uitgeruste werkplek.

Er is geen pasklare oplossing voor het 1punt5 kantoor, de combinatie van maatregelen is altijd maatwerk. Wij denken graag met je mee over oplossingen om jouw ‘kantoor 1punt5’ te realiseren. Meer over dit onderwerp op de pagina 1punt5 huisvesting.

Geschreven door: Melissa Jongerius en Dieuwe Breunissen

Wil je hierover geheel vrijblijvend sparren, neem dan contact op met Jan Joost Mestebeld of Dieuwe Breunissen of via onze helpdesk (030 - 659 23 33).

Nieuwste blogs

  • Sociaal
  • Werk
juni 2022

Huisvesting begint bij de gebruiker

Gemeente Diemen, LSa en draaijer+partners gingen in gesprek over de herinrichting van het gemeentehuis en […]

  • Inspiratie
  • Werk
juni 2022

Domeinbenadering en ontwerpgids voor duurzame exploitatie

De gemeente Amersfoort ontwikkelt een nieuw stadhuis. De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart, volgens planning wordt […]

  • Circulair
  • Innovatie
juni 2022

De kansen van een circulaire inkoopstrategie

Hoe realiseer je een circulaire facilitaire dienstverlening door middel van een circulaire inkoopstrategie en wat […]