Pharos: de exploitatie

De renovatie van kantoorpand Pharos in Hoofddorp is in meerdere opzichten een bijzonder project voor draaijer+partners: van de totstandkoming via de nieuwe draai tot de manier van samenwerking met andere partijen en de focus op het ontzorgen van de toekomstige huurders. In een serie van drie blogs vertellen diverse collega’s hier meer over. In aflevering 1 was Marco Sotthewes van de nieuwe draai aan het woord over de totstandkoming en in aflevering 2 vertelde Simon de Ruig over de realisatie. In het slot Marieke Winter, manager exploitatie bij draaijer+partners, over de exploitatiefase.

Rol van verbinder
Voor draaijer+partners is het belangrijk om al vanaf de ontwerpfase van een project mee te denken over de exploitatiefase. Wat is de optimale logistieke routing voor de facilitaire werkzaamheden en welke ruimtes heb je nodig? Welke innovatieve en duurzame oplossingen kunnen we meenemen in het ontwerp? Voor de exploitatie van Pharos heeft draaijer+partners diverse verantwoordelijkheden. Zo zijn wij door gebouweigenaar Cairn aangesteld om de facilitaire organisatie in te richten en de samenwerkingsovereenkomsten met preferred partners vorm te geven.

Daarnaast hebben wij de partijen die verantwoordelijk zijn voor hospitality- en community-management (Frame Offices) en het buildingmanagement (Square Four) voorzien van alle gegevens, zodat zij per 1 januari goed aan de slag konden. Naast de implementatie van alle services hebben wij een verbindende rol bij de activiteiten voor de community-app die voor de huurders is ontwikkeld. Er wordt allerlei data gegenereerd die slim aan elkaar kan worden gekoppeld, waardoor we inmiddels al aardig op weg zijn om van Pharos een smart building te maken. Naast het actief delen van evenementen en activiteiten voor en met de community is het bijvoorbeeld mogelijk om wensen en verzoeken in te dienen, take-away maaltijden te reserveren, sportlessen te reserveren zoals bootcamp en yoga, bezettingsgraden te meten en licht en temperatuur individueel te bedienen.

Ruim voordat de huurders hun intrede doen in Pharos bespreken wij namens Cairn welke facilitaire behoeften zij hebben en kunnen wij hen daarin volledig ontzorgen. Alle huurders kunnen op basis van het fair-use principe overleg- en vergaderplekken op de begane grond, het pop-up restaurant en de 19th floor business club reserveren. Per huurder wordt een food & fit programma opgesteld. Daarnaast bieden wij services op maat, zoals schoonmaak, koffie en groenvoorziening. Vanuit de community manager wordt een breed pakket aan ‘on-demand services’ aangeboden, zoals hotelovernachtingen, koeriersdiensten, bloemenservice, stoelmassages of taxiservices. Afhankelijk van de wensen van de huurders wordt dit servicespakket verder uitgebreid.

Bijzonder project
De focus op facility management in combinatie met de ambitie op het gebied van healthy working maakt dit project bijzonder vergeleken met andere opdrachten. Deze insteek sluit goed aan bij de kracht van d+p om strategische samenwerkingen aan te gaan en de klant van ontwerp tot exploitatie te ontzorgen.

De ambitie van Pharos past goed in het levensduur-gedachtegoed. Dat wil zeggen dat je vanaf het eerste concept meedenkt over de gehele levensloop van het project, dus ook over het beheer, onderhoud, gebruik en ‘levenseinde’ van het gebouw. Voor de exploitatiefase betekent dit dat je wellicht wat hogere voorinvesteringen doet, waardoor je in de looptijd van de overeenkomst geen vervangingen meer hoeft te doen. Of dat je langdurige partnerships aangaat met exploitatiepartijen zodat zij beloofde ambities waar kunnen maken. Daarnaast selecteren we preferred partners die kunnen aantonen hoe ze bijdragen aan de Pharos healthy working ambities (maximum health, zero waste, total energy, vibrant community) en worden zij op basis van prestatiegerichte afspraken gecontracteerd.

Dilemma tussen healthy en hospitality
Er is soms een spanningsveld tussen visie en ambitie aan de ene kant en de praktijk en meetbaarheid aan de andere kant. Soms kleven er praktische bezwaren aan een idee, bijvoorbeeld een huurderswens die niet binnen de healthy working ambities past. Houd je dan vast aan de ambities of is het ontzorgen van de huurder het primaire belang? De discussie hierover aangaan is wat ons betreft goed: je houdt elkaar scherp en komt samen uiteindelijk tot een nóg beter project.

In maart hebben de eerste huurders intrede gedaan in het pand; de definitieve oplevering van het gerenoveerde Pharos is medio 2020.


Geschreven door: Marieke Winter 

Wil jij meer weten over de exploitatiefase binnen Pharos? Marieke Winter vertelt jou er graag meer over!

Nieuwste blogs

  • Sociaal
  • Werk
juni 2022

Huisvesting begint bij de gebruiker

Gemeente Diemen, LSa en draaijer+partners gingen in gesprek over de herinrichting van het gemeentehuis en […]

  • Inspiratie
  • Werk
juni 2022

Domeinbenadering en ontwerpgids voor duurzame exploitatie

De gemeente Amersfoort ontwikkelt een nieuw stadhuis. De voorbereidende werkzaamheden zijn gestart, volgens planning wordt […]

  • Circulair
  • Innovatie
juni 2022

De kansen van een circulaire inkoopstrategie

Hoe realiseer je een circulaire facilitaire dienstverlening door middel van een circulaire inkoopstrategie en wat […]