Corona biedt ook kansen

We kunnen er niet meer omheen: we leven voorlopig in een 1.5 meter samenleving. Daarin zien werk, zorg, onderwijs en vrije tijd er anders uit dan we gewend zijn. Wat betekent dat voor draaijer+partners en de sector waarin wij actief zijn?

Als regisseur van de totstandkoming en het gebruik van omgevingen waar mensen werken, leren, zorgen en hun vrije tijd doorbrengen, hebben we een centrale rol in de vraag hoe onze klanten die omgevingen kunnen aanpassen aan de eisen van de 1.5 meter economie. Net als toen veel bedrijven overgingen op Het Nieuwe Werken, stelt dit coronatijdperk ons voor nieuwe vragen over de inrichting en indeling van gebouwen.
Wij zien in deze crisis vooral ook veel kansen: voor organisaties én voor individuen. Want corona heeft niet alleen impact op gebouwen en omgevingen, maar ook op de manier waarop we in ons werk worden ondersteund door ICT en andere faciliteiten, op ons eigen gedrag én op de mogelijkheden van leidinggeven aan het hele proces.

Wat de coronacrisis ons leert
Een van de voordelen van deze situatie is dat organisaties in een ongekend tempo voor een groot deel digitaal en op afstand moesten gaan werken. Vergaderen, samenwerken, beslissingen nemen: veel blijkt gewoon te kunnen met behulp van applicaties als Microsoft Teams, Google Docs, Zoom of Skype. Waar mensen de eerste weken misschien nog erg moesten wennen aan deze nieuwe manier van werken, werken zij nu een stuk efficiënter en effectiever.
Een tweede voordeel in deze tijd is dat het ‘waarom’ van het werk vaak een stuk duidelijker wordt. Randzaken en niet-essentiële taken verdwijnen naar de achtergrond en medewerkers kunnen met extra focus werken aan de zaken die er echt toe doen.
Tenslotte zijn de zelfredzaamheid, eigen verantwoordelijkheid, besluitvaardigheid, durf en creativiteit op de werkvloer enorm toegenomen. We moeten buiten de gebaande paden gaan en uitzonderlijke oplossingen verzinnen. Vaak blijkt dan dat we veel gedaan kunnen krijgen. We gaan het gewoon dóen in plaats van eerst eindeloos plannen maken, beren op de weg benoemen en vergaderen. Onnodige bureaucratie is verleden tijd.

Tijdens en na coronatijdperk
Wij willen organisaties zo goed mogelijk helpen in deze 1.5 meter economie. Naast advies over indeling en maatregelen ook over middelen. Zoals een app voor kantooromgevingen die laat zien hoe druk het op kantoor is. Zo kunnen medewerkers beslissen óf ze naar kantoor komen en zo ja, in welke ruimte of op welke verdieping ze gaan zitten. Ook kunnen ze zien of er nog vergaderplekken zijn.
Verder zijn wij nu volop aan het observeren: wat kunnen we nog meer leren van deze situatie, welke slimme oplossingen dienen zich aan en wat kunnen we daarvan meenemen naar de toekomst. Want het post-coronatijdperk zal er niet zo uitzien als het pre-coronatijdperk. Er zijn ontwikkelingen in gang gezet die we kunnen benutten. Dat is onze uitdaging voor de komende tijd.

Geschreven door: Peter Ruchti

We horen graag hoe jouw organisatie hiermee omgaat, waar jullie tegenaan lopen en welke slimme oplossingen jullie hebben bedacht. En wellicht kunnen wij wat voor jullie betekenen. Samen komen we hier sterker uit!

Gerelateerde blogs

  • Werken bij
  • Organisatie
september 2020

Hoe heeft projectmanager Erwin Schrijver zijn eerste half jaar bij draaijer+partners ervaren?

Na 18 jaar trouwe dienstverband bij IPMMC Vastgoed en 5,5 mooie en leerzame jaren bij […]

  • 1.5 meter
  • Werk
september 2020

Van pandemie naar gezonde en slimme werkomgeving

De coronacrisis is van grote invloed op de manier waarop we, ook in de toekomst, […]

  • Inspiratie
  • Leisure
augustus 2020

Wat kan de leisure sector leren van de traditionele bouw- en vastgoedmarkt?

De leisure sector is als geen andere sector in staat om belevingen en positieve gebruikservaringen te creëren en realiseren. Omgevingen […]