Expertmeeting: Slimme services

Expertmeeting: Slimme services 

Tijdens onze expertmeeting op dinsdag 15 januari gingen wij met vijf van onze klanten in gesprek over de integrale aanpak tussen welzijn binnen de werkomgeving en slimme services. In de blog ‘Expertmeeting: Welzijn binnen de werkomgeving’ spreken wij vooral over de verschillende aspecten van een gezonde werkomgeving. In deze blog gaan wij verder in op de diverse ontwikkelingen rondom slimme services en gebouwen. 
  
Integrale samenwerking  
Om de optimale werkomgeving te creëren, zien we steeds vaker een nauwe samenwerking tussen de afdelingen van Human Resource Management en Facilitair Management ontstaan. Ook de rol van systeembeheerders en de ICT afdeling wordt hierin steeds belangrijker. Met de komst van slimme technologie en met behulp van sensoren kunnen namelijk niet alleen de prestaties van het gebouw, maar ook het gedrag van de gebruikers inzichtelijk worden gemaakt. Door deze data te meten, kunnen vervolgens de afdelingen HRM en FM hun werkplekken en services hier gepersonaliseerd op afstemmen.

Slimme services 
Door diverse data van zowel gebouw als gebruiker te inventariseren, krijgt een organisatie meteen inzichtelijk waar de knelpunten binnen de werkomgeving liggen. Met deze gegevens kan in kaart worden gebracht aan welke services en diensten de medewerkers het meest behoefte hebben. Deze aspecten kunnen zo tevens bijdragen aan een beter welzijn van de gebruiker.

Slimmer omgaan met gebouwen 
Gebouwen bevatten steeds meer slimme technieken, zoals sensoren en regelsystemen. Hiermee worden bijvoorbeeld klimaat, verlichting en beveiliging geregeld. Standaard werken deze systemen autonoom. Als we de kracht van deze systemen kunnen combineren, ontstaan slimmere gebouwen. Zodra we de informatie, die daarmee beschikbaar komt, koppelen aan bestaande softwareapplicaties die gebruikt worden om het primaire proces of het facilitaire proces aan te sturen, ontstaat de mogelijkheid om slimmer om te gaan met gebouwen.

Door slimme technieken en sensoren toe te passen in machines, voorzieningen, middelen en materialen:

  • Worden waardevolle inzichten verkregen in de (actuele) prestaties van systemen, gebouwen en diensten;
  • Kan het gedrag van de gebruiker inzichtelijk worden gemaakt;
  • Ontstaat een (werk)plek waar gebruikers prettig en ongestoord kunnen werken;
  • Worden (dreigende) storingen door sensoren gemeten en automatisch gemeld waardoor verstoringen in het primaire proces voorkomen kunnen worden;
  • Ervaart de gebruiker een betere dienstverlening en een prettigere omgeving.

Resultaat: de facilitaire organisatie kan haar werk slimmer en daardoor efficiënter en beter uitvoeren!

Ben jij benieuwd hoe de integrale aanpak tussen slimme services en welzijn binnen de werkomgeving kan worden aangepakt? Bezoek dan ons Trendevent op donderdag 7 maart 2019 en ervaar het in de gezonde werkcommunity van Pharos. Aanmelden kan hier!

Benieuwd naar de uitkomsten van onze expertmeeting? Op ons Trendevent van 7 maart nemen wij jou graag mee in de trends en ontwikkelingen van de werkomgeving!

Gerelateerde blogs

  • Circulair
  • Zorg
juni 2019

Green deal duurzame zorg 2.0: Hoe wordt ambitie werkelijkheid?

De eerste Green Deal liep van eind 2015 tot eind 2018 met de ambitie dat […]

  • Sociaal
  • Leer
juni 2019

Onderwijshuisvesting: maatpak of confectie?

Eerder verscheen het blog ‘De student bestaat niet meer’. Daarin spraken we over de behoeften […]

  • Sociaal
  • Leer
juni 2019

De student bestaat niet meer!

Het onderwijs is volop in ontwikkeling. Ontwikkelingen als ‘een leven lang leren’, keuze delen en […]