Het strategisch plan kan in de prullenbak!

De afgelopen jaren hebben wij voor tal van onderwijsinstellingen strategische plannen opgesteld. Op basis van studentenprognoses en de onderwijsvisie bepalen we de lange termijn ruimtebehoefte en strategische koers rondom het vastgoed. Een gemene deler in deze plannen zijn: Hybride leren, Afstandsleren en Gepersonaliseerd onderwijs.

Om verschillende redenen zijn de ontwikkelingen op het gebied van hybride leren en afstandsleren maar mondjesmaat ingevoerd. De bestaande onderwijscultuur speelt hierin een belangrijke rol. In combinatie met de sterk toegenomen studentaantallen heeft dat geresulteerd in een constante druk op onder de andere de huisvesting, zoals beschikbare lokalen, onderwijslogistiek en andere voorzieningen binnen de onderwijsomgeving!

Revolutie of van tijdelijke aard
Het coronavirus zorgt echter voor een ware revolutie in onderwijsland. Van hoofdzakelijk face-to-face onderwijs en slechts beperkt leren op afstand hebben we noodgedwongen moeten overschakelen naar volledig afstandsleren en contact via Teams, Zoom en Whatsapp. Het onderwijs heeft zich drastisch moeten aanpassen. En wat blijkt? Met z’n allen zijn we zo creatief dat het ook gewoon kan!
Nu rijst de vraag: wat kunnen we van de coronacrisis leren? Terug naar het ‘oude onderwijs’ is geen optie. Naast het bestaande structurele ‘ruimteprobleem’ is de kans reëel dat we voorlopig nog anderhalve meter afstand moeten houden en dit niet de laatste keer is dat we in een lockdown komen.

Inmiddels blijkt dat het hybride leren en het leren op afstand niet eens zo moeilijk te realiseren zijn. Er is alleen een beetje druk en goede wil voor nodig. Het blijkt maar weer eens: never waste a good crisis. Oké, eerlijk is eerlijk, de verhoudingen zijn nu zoek. Echter, onderwijsinstellingen zijn zoekende naar het nieuwe evenwicht. Het bestaande strategische huisvestingsplan is niet gebaseerd op de nieuwe werkelijkheid en kan van tafel. Maar duidelijk is geworden dat meer, slimmer en efficiënter gebruik maken van digitale leermogelijkheden kàn en het zou zonde zijn als we ‘straks’ weer terugvallen in ons oude patroon.

Zoeken naar een nieuw evenwicht
Dit is het moment om de stip op de horizon te zetten. Door leerlingen en docenten te bevragen over wat ze gemist hebben van het onderwijs vóór 15 maart 2020 en over hun ervaringen van de lessen in de afgelopen weken.
Laten we met elkaar zoeken naar een nieuw evenwicht tussen leren op afstand en het traditionele roosteren. Zo kunnen we voorkomen dat we onnodig veel geld in stenen stoppen en blijven er meer middelen over die direct ingezet kunnen worden voor het verder verbeteren van de kwaliteit van het primaire proces!

Misschien klinkt het als een vreemde kreet van echte vastgoedadviseurs, maar ons motto is altijd: “Geld moet naar onderwijs en niet naar stenen!”

Geschreven door: Jan Joost Flim

Ben jij voor jouw onderwijsinstelling ook op zoek naar het nieuwe evenwicht tussen digitale leermogelijkheden en terug naar school met voorlopig alle beperkingen die het anderhalve meter afstand houden met zich meebrengt?

Neem gerust contact met ons op.

Gerelateerde blogs

  • Werken bij
  • Organisatie
september 2020

Hoe heeft projectmanager Erwin Schrijver zijn eerste half jaar bij draaijer+partners ervaren?

Na 18 jaar trouwe dienstverband bij IPMMC Vastgoed en 5,5 mooie en leerzame jaren bij […]

  • 1.5 meter
  • Werk
september 2020

Van pandemie naar gezonde en slimme werkomgeving

De coronacrisis is van grote invloed op de manier waarop we, ook in de toekomst, […]

  • Inspiratie
  • Leisure
augustus 2020

Wat kan de leisure sector leren van de traditionele bouw- en vastgoedmarkt?

De leisure sector is als geen andere sector in staat om belevingen en positieve gebruikservaringen te creëren en realiseren. Omgevingen […]