Is iedere gebruiker tevreden te krijgen?

Is iedere gebruiker tevreden te krijgen?

Waar insiders al eerder op de hoogte waren, is nu ook landelijk bekend gemaakt dat het ‘superministerie’ in Den Haag alweer wordt verbouwd. Na een eerste investering van 267 miljoen voldoet de “Rijnstraat’ niet. Zo zijn ruim 300 ambtenaren al vertrokken naar een ander pand, omdat het onder andere te druk is. Ook wordt het pand aan de Rijnstraat als depressief ervaren door de kleurstelling. Het is goed om te weten dat deze opgave via een PPS in de markt is gezet. Je kent het wel: de opdrachtgever, vertegenwoordigd door het rijkvastgoedbedrijf, geeft de specificaties aan de markt die, zoals vaak, in een consortium (waaronder BAM & ISS) een ontwerp heeft gemaakt en gebouwd. Ook exploiteren zij vervolgens het gebouw en de diensten.

Waar ging het fout? 

Als de werkplekken nu niet goed zijn, waar is het dan fout gegaan? Is de markt niet in staat om een dergelijke opgave uit te werken? Weten wij niet waar de gebruikers behoefte aan hebben? Begrijpt de architect de gebruikers niet en kleurt hij of zij de muren naar eigen smaak in, zonder de kennis van wat de gebruiker inspireert? Of is de opdracht niet goed in de markt gezet en zijn de specificaties niet goed?

Is de ambtenaar wel tevreden te krijgen? 

Of ligt het aan de gebruikers? Weten zij eigenlijk wel wat er van ze verwacht wordt? Dat ze misschien ook andere werktijden moeten aanhouden om tot een betere spreiding te komen? Of zijn deze ambtenaren simpelweg niet tevreden te krijgen? Dan krijgen ze een mooi, nieuw pand en zeuren ze nog?

Iedereen kan het

Dit soort opgaven zijn vaker gedaan. Opdrachtgevers kunnen het, de markt kan het en ook de ambtenaren zijn tevreden te stellen. Alleen wat doe je met elkaar als het niet goed gaat? In dit geval is iedereen doorgegaan, terwijl de ‘professionals aan tafel’ aan alle kanten wisten dat het niet goed ging: dat kan je ze aanrekenen.

Together we build!

Deze integrale contracten PPS/DBFMO’s zijn ingericht om de gehele bouw- en dienstenkolom ‘gebruiks- en gebruikersgericht’ te maken. En toch gaat het niet goed: TOGETHER WE BUILD! Dat zou het adagium moeten zijn. Een gebouw bouwen, een organisatie bouwen, een samenwerking bouwen en een exploitatie bouwen. Laten we nu voor altijd met elkaar afspreken dat we alleen zo met elkaar aan de gang willen en met elkaar aan de gang gaan.

Wil jij weten hoe wij gebouwengebruikers gelukkig maken? Neem dan contact op met Peter Ruchti.

Gerelateerde blogs

  • Vastgoed
  • Organisatie
augustus 2019

Op exchange in vastgoed paradijs Seattle

Ruim een half jaar geleden vertrok Jurriaan Postema naar Seattle voor zijn Exchange Program aan […]

  • Circulair
  • Zorg
augustus 2019

Met de ambitieversneller naar de Green Deal Zorg 2.0

Het doel om CO2 en energie te besparen en geen aardgas of fossiele brandstoffen meer […]

  • Circulair
  • Innovatie
augustus 2019

Durf samen te experimenteren

Een nieuw gebouw realiseren of een bestaand gebouw aanpassen is een spannende aangelegenheid. Een inschatting […]