Kunnen we ons weer laten vermaken in onze leisure omgevingen?

Alle leisure omgevingen van attractieparken en dierentuinen tot aan midgetgolf werden, vanwege de door de overheid ingestelde coronamaatregelen, gesloten. Door versoepeling van deze maatregelen worden er nu weer deuren geopend. Wat kunnen deze leisure organisaties doen om toch snel weer vermaak te bieden aan bezoekers? En wat kunnen en mogen we als bezoeker verwachten?

Een slimme lockdown moet opgevolgd worden door een slimme opstart. Behalve dat de leisure bedrijven dit hard nodig hebben om te kunnen overleven, hebben de mensen ook behoefte om weer meer naar buiten en er op uit te gaan. Natuurlijk wel veilig, voor jezelf en de medemens!
Maar kun je met bijvoorbeeld 30% van de bezoekers een positieve bijdrage leveren aan het financiële resultaat? Als we weten wat de maximale capaciteit is, kunnen we daar de bezetting ook op aanpassen?! Wat we nog niet durven te voorspellen is of de Nederlandse of buitenlandse gast alweer naar buiten durft te gaan. Is er alweer zin in vermaak, durven we het aan?

Slimme opstart
Belangrijke vraag hierbij is natuurlijk of een slimme opstart ook bedrijfseconomisch rendabel is. De verwachting is dat de bezetting niet direct op normale sterkte kan draaien. Wat betekent dit voor de inkomsten ten opzichte van de vaste en variabele kosten en dit weer afgezet tegenover de NOW-regeling van de overheid?

Gedrag, inrichting, routing en tools
Bepalend is in hoeverre de leisure organisatie in staat is de bezoekersstromen te reguleren. Ben je in staat de 1.5 meter afstand te borgen of is daar een (te) belangrijke gedragscomponent van de gast voor vereist? Kun je de routing dusdanig inrichten dat je kunt voorkomen dat stromen elkaar gaan kruisen? Kun je bijvoorbeeld zitplaatsen opofferen om met minder bezetting alsnog een voorstelling te kunnen geven? Een slimme tool om de afstand tussen mensen te borgen kan bijdragen om de te grote afhankelijkheid van gedrag van de bezoekers te kunnen inperken.

De basis is dus het kunnen beheersen van de bezoekersstromen en de capaciteit weten te verhogen met bijvoorbeeld systemen om bezoekers afstand van elkaar te laten houden. Kunnen we de organisatie zo scherp inrichten dat met 30 of 40% van de bezetting toch een bijdrage aan de vaste kosten kan worden gecreëerd? Dit vereist alle creativiteit en bedrijfsmatig inzicht en een scherpe sturing. Volgens mij zijn dit juist de elementen waarin de leisure industrie zich weet te onderscheiden.

Geschreven door: Peter Ruchti

De coronacrisis treft ook de leisure sector zwaar. Zij staan nu voor de uitdaging om met een veel kleinere capaciteit toch te kunnen overleven.

Gerelateerde blogs

  • Werken bij
  • Organisatie
september 2020

Hoe heeft projectmanager Erwin Schrijver zijn eerste half jaar bij draaijer+partners ervaren?

Na 18 jaar trouwe dienstverband bij IPMMC Vastgoed en 5,5 mooie en leerzame jaren bij […]

  • 1.5 meter
  • Werk
september 2020

Van pandemie naar gezonde en slimme werkomgeving

De coronacrisis is van grote invloed op de manier waarop we, ook in de toekomst, […]

  • Inspiratie
  • Leisure
augustus 2020

Wat kan de leisure sector leren van de traditionele bouw- en vastgoedmarkt?

De leisure sector is als geen andere sector in staat om belevingen en positieve gebruikservaringen te creëren en realiseren. Omgevingen […]