Waarom is generatie denken zo belangrijk?

Een generatie is een groep mensen die met elkaar verbonden is, omdat ze in dezelfde periode van zo’n 15 jaar geboren zijn. We weten dat deze mensen meer op elkaar lijken dan op de groep die voor of na hen zijn geboren. Hiermee is deze groep te karakteriseren en is, vooral terugkijkend, iets te concluderen over deze groep. Of dat nou cultureel is of in mate van ambitie. Het zijn vaak de maatschappelijke gebeurtenissen die binnen die vijftien jaar voorvallen, die ervoor zorgen dat deze groep mensen zich met elkaar verbonden voelt. Persoonlijk vind ik dat te veel babyboomers zeggen dat ze in de jaren zestig van de Beatles of de Stones hielden, terwijl het destijds riskant was om die nieuwe smaak te hebben. Naast maatschappelijke gebeurtenissen is ook de gezamenlijke wil om bij een generatie te horen hetgeen waardoor je jezelf in deze groep herkent. Het is een ‘selffulfilling prophecy’, maar wel een meetbare en dus wetenschappelijk interessant.

Generaties en huisvesting
Voor ons als huisvesting professionals is het van grote waarde om een beter inzicht te verkrijgen in de gedragingen van verschillende generaties. Als wij op de lange strategische lijnen kunnen voorspellen wat de wensen van de huidige en volgende gebruikers zijn, kunnen wij daar binnen diverse omgevingen veel flexibeler op inspelen. Het is als een trendboek voor de vastgoed ontwikkelaar. Een troef voor de belegger die moet kiezen in welke ontwikkeling hij zijn spaargeld stopt.

Cultureel antropologen mengen zich steeds meer in deze van oorsprong commerciële discussie om groepen (in dit geval generaties) juist zo te herkennen en ook te erkennen. Mensen laten zich veel makkelijker nudgen als zij zich herkennen in de aangesproken groep, maar dan moet ook de persoonlijke winst (een excellente huisvesting) wel meteen zichtbaar zijn. Een grote diversiteit aan mogelijkheden wordt steeds meer geadverteerd en ook gewenst. Het gaat hierbij vaak om grote financiële beslissingen.

De huidige jonge generatie, de millennials, heeft veel minder behoefte aan bezit dan de voorgaande en zal dus veel meer willen lenen, huren en leasen. Het ‘nieuwe gebruiken’ heeft veel meer ‘aanbieders’ van tijdelijke ervaringen nodig en minder ’verkopers’ van grote goederen. Deze kentering is niet te wijten aan een generatiekloof, maar is gek genoeg wel acceptabel voor de gehele generatie. Voor twijfelende generatiegenoten is het logisch dat het aanbod hierdoor wijzigt, omdat het nu eenmaal bij hen hoort.

Van generaties kun je leren!
Zelf ben ik altijd wars geweest van de hokjesgeest en het doelgroep denken. Ik voelde mij belaagd en gekleineerd door een commerciële machine, ontdaan van mijn eigenwaarde en mijn autonome ik. Nu ik ouder word zie ik mijzelf nog steeds autonoom, maar zie ik ook dat ik het meest beperkt werd door het aanbod aan gedachten die voor mijn generatie bon ton waren. Net als velen droomde ik natuurlijk om even aardverschuivend te denken zoals Kurt Cobain, Bret Easton Ellis, Naomi Wolf, Damien Hirst en Barack Obama. Iedere generatie laat zich nu eenmaal leiden door goede en slechte voorbeelden vanuit de voorgaande generatie.

De rol van iedere generatie blijkt achteraf altijd een vooruitgang te zijn. Het lijkt een evolutionaire rol te zijn om te midden van een veranderende wereld te zorgen dat een gemeenschappelijke manier wordt gevonden om de huidige uitdagingen aan te kunnen. Een natuurlijke manier van verversen om onszelf verder te helpen in ons welzijn en welbevinden. Er is een golfbeweging te zien in veranderen en bestendigen.

In de volgende blog ga ik verder in op de overeenkomsten en verschillen tussen de huidige generaties en maak ik inzichtelijk hoe je hier binnen diverse leefomgevingen op in kunt spelen.

Meer weten over de toepassing van generatie denken binnen de huisvesting? Daan Schipper vertelt er jou graag meer over!  

Gerelateerde blogs

  • Vastgoed
  • Organisatie
augustus 2019

Op exchange in vastgoed paradijs Seattle

Ruim een half jaar geleden vertrok Jurriaan Postema naar Seattle voor zijn Exchange Program aan […]

  • Circulair
  • Zorg
augustus 2019

Met de ambitieversneller naar de Green Deal Zorg 2.0

Het doel om CO2 en energie te besparen en geen aardgas of fossiele brandstoffen meer […]

  • Circulair
  • Innovatie
augustus 2019

Durf samen te experimenteren

Een nieuw gebouw realiseren of een bestaand gebouw aanpassen is een spannende aangelegenheid. Een inschatting […]