In het gewenste tempo de onderwijshuisvesting vernieuwen blijkt een grote uitdaging. Maar een stevige onderwijsvisie in de praktijk brengen in verouderde en ongezonde schoolgebouwen? Dat is een onwenselijke combinatie. Wat werkt? De sleutel tot snellere vernieuwing van onderwijsvastgoed is een programmatische aanpak. Door projecten te clusteren en bouwprocessen en -concepten te standaardiseren.
Onze diensten
Haalbaarheidsonderzoek
Huisvestingadvies
Programmamanagement
Projectmanagement
Aanbesteden en contractvorming
Kostenmanagement en risicobeheersing
Van projectfocus naar slimme samenwerking en synergie
Laten we beginnen met de conclusie: versnelling van de vernieuwingsopgave komt niet tot stand met de huidige manier van samenwerken. Bij huisvesting van onderwijs zijn meerdere partijen betrokken. Uiteenlopende belangen, versnippering van zowel kennis als verantwoordelijkheden en begrensde budgetten maken vernieuwing van schoolgebouwen complex. Dit alles leidt tot uitstel of vertraging. Regie op een collectieve aanpak van onderwijshuisvesting is nodig, in lijn met het landelijke Programma Onderwijshuisvesting (POHV). Wij zien in de praktijk dat slimme samenwerking het mogelijk maakt om losse projecten te clusteren en daardoor te profiteren van de voordelen van schaalvergroting.
Draaijer heeft in de praktijk laten zien hoe succesvol en collectief vernieuwen van huisvesting eruitziet. Met een programmatische aanpak zorgen wij voor krachtige samenwerking, een soepel proces en een efficiënte inzet van tijd en middelen. Zo verzachten – of zelfs elimineren – we financiële, juridische en systemische knelpunten en verhogen we de realisatiesnelheid.
Het resultaat? Toekomstbestendige en prettige onderwijsgebouwen. Met oog voor huidige en toekomstige eisen op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en functionaliteit.
Strategisch partner
Draaijer denkt strategisch mee, vanaf het allereerste begin. Wij adviseren en ondersteunen tot en met de uitvoering, zodat je niet langer in de greep bent van een groeiende onderhoudsachterstand, oplopende bijkomende kosten en vervolgens (wederom) uitstel van investeringen in huisvesting.
Samen doorbreken we deze vicieuze cirkel en maken we vooruitstrevende vernieuwing van onderwijsvastgoed mogelijk. Integraal, binnen budget én in een hoger tempo.
“We zien de vele voordelen van het clusteren van projecten. Samenbrengen van betrokken partijen en hun belangen is daartoe noodzakelijk, maar niet eenvoudig. Als kundige schakel brengen we schaalvergroting en snelheid in de verbetering van onderwijshuisvesting binnen handbereik.”
Jan Joost Film
Directeur
Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting
Het Programma Onderwijshuisvesting is een initiatief van het ministerie van OCW en wordt gedragen door de PO-Raad, de VO-raad en de VNG. Het programmabureau wordt uitgevoerd door Invest-NL en Kenniscentrum Ruimte-OK. Draaijer helpt met de ontwikkeling van het programma. In leerlabs staat de ontwikkeling van repeteerbare en gestandaardiseerde producten, procedures en werkprocessen centraal.
Door een gestandaardiseerde werkwijze te hanteren en projecten te bundelen – van aanbesteding tot en met oplevering – worden tijd en geld bespaard. Kortom, deze vorm van schaalvergroting draagt bij aan de noodzakelijke efficiëntieslag.
Resultaten
Inzicht in en regie op haalbaarheid
Hoger realisatietempo van huisvestingsdoelen
Efficiëntie door schaalvergroting
Focus op functionaliteit, gezondheid en duurzaamheid
Meer weten?
Wil je weten wat een programmatische manier van werken kan opleveren en hoe je dit kunt implementeren? Onze experts denken graag met je mee.