Blog

De gunfactor van positieve plekken

Een positieve plek is een plek waar mensen zich prettig voelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Plekken waar mensen graag werken en elkaar ontmoeten, zich ontwikkelen, plezier maken, prettig kunnen herstellen en vitaal kunnen bewegen.

En het mooie is: een positieve ervaring steekt aan! Als je iets fijn of prettig vindt, praat je daar graag over. Je gunt een ander ook zo’n ervaring. De vertaling van huisvesting naar positieve beleving is een mooie uitdaging.

Wat is een positieve plek?

We vroegen onlangs aan onze eigen collega’s: wat vind jij een positieve plek? De antwoorden waren enorm divers. Van leuke vrijetijdsbestemmingen en fijne vakantieherinneringen tot inspirerende projecten bij opdrachtgevers. Maar hoe uiteenlopend de antwoorden ook waren, overal straalde de positiviteit ervan af. En uit de persoonlijke toelichtingen bleek: het zit vaak in de kleine dingen.

Om blij van te worden

Op de vraag wát een plek een positieve plek maakt, werden talloze dingen genoemd. Veel collega’s kijken naar de inrichting of uitstraling, zoals licht en kleurgebruik of het uitzicht. Anderen leggen de link met de activiteit en noemen termen als sociaal, samen, leerzaam, genieten en inspirerend. Maar vaak is het dus gewoon een gevoel; een omgeving voelt prettig, aangenaam, ontspannen, veilig of warm. Een rustige omgeving buiten in de natuur is fijn, maar een zintuigprikkelend museum kan hetzelfde gevoel oproepen.

Een omgeving met veel (natuurlijk) licht en veel groen valt over het algemeen goed in de smaak. Daarbij lijkt het eigenlijk niet uit te maken of dit nou het prachtige natuurgebied De Markerwadden is of een hybride kantooromgeving. In beide gevallen stimuleren licht en groen een prettig gevoel. Daarnaast dragen zaken als duurzaamheid/circulariteit en gezondheid/welzijn ook aanzienlijk bij aan een positieve ervaring.

Meestal is het een combinatie van factoren die zorgt voor het fijne gevoel. Een bezoek aan De Markerwadden wordt extra aangenaam beoordeeld als de zon die dag scheen en een vriendelijke boswachter de tijd nam om je van alle informatie te voorzien. En een moderne kantooromgeving werkt stimulerend als je er verbinding vindt met leuke collega’s en je er ook nog eens lekkere koffie met hen kunt drinken.

Prettige huisvesting

In huisvestingstrajecten wil je weten wat de wensen van de gebruikers zijn. Dit gaat verder dan de indeling van het gebouw en de keuze van meubels. Ook hier speelt het opwekken van een aangenaam gevoel een belangrijke rol. Dat zit ‘m in kleine dingen. Een lamp die automatisch voor je aangaat, een ruimte waar je even je rust kunt vinden, een schaal met vers fruit of een goede manier van afvalscheiding. Aandacht voor de kleine zaken – die soms zo gewoon lijken – dragen groots bij aan de positieve beleving van de mensen in het gebouw. Het gaat om de zoektocht naar de ideale combinatie van factoren.

Om blij van te worden

Bij huisvestingsprojecten moet de positieve ervaring van de gebruiker centraal staan. Door met elkaar in gesprek te gaan over een fijne omgeving, steek je elkaar aan. Als je iets fijn of prettig vindt, gun je een ander ook zo’n ervaring.

Gelukkig besteden steeds meer organisaties aandacht aan de gebruikers van een gebouw. Met een onlangs nieuw gelanceerde brandstory legt Draaijer nog meer de nadruk op positieve plekken. Positieve plekken halen immers het beste in mensen naar boven. En daar word iedereen toch blij van.

Positieve plekken volgens de collega’s van Draaijer

Dit blog is eveneens verschenen op het kennisplatform Smart WorkPlace.

Adviseur

Dieuwe Breunissen

Marketing en Communicatie adviseur

Linda Steehouwer

"De vertaling van huisvesting naar positieve beleving is een mooie uitdaging."

Dieuwe Breunissen
Adviseur