Borging toekomstbestendige facilitaire processen Hogeschool Windesheim Zwolle
Hogeschool Windesheim in Zwolle stond voor de uitdaging om haar facilitaire processen beter te structureren en te borgen. Om de operationele dienstverlening te optimaliseren, was er behoefte aan meer aansluiting en samenhang met onderwijsdomeinen. Draaijer heeft Windesheim begeleid in het verduidelijken van rollen en verantwoordelijkheden, en daarmee het creëren van meer begrip en draagvlak.
Onze diensten
- Visievorming en strategie
- Huisvestingsadvies
- Facilitaire dienstverlening
Kansenkaart
In 2021 heeft Draaijer voor Windesheim haar selfserviceportaal van Topdesk verbeterd. Tijdens dit optimalisatie traject is gebleken dat facilitaire processen onvoldoende ingericht en geborgd zijn en dat samenhang ontbreekt met andere processen en afdelingen, zoals de onderwijsdomeinen. Daarom is in samenwerking met Windesheim het Kansenkaart-traject opgezet, gericht op het behouden van sterke elementen en het doorvoeren van verbeteringen waar nodig.
Het traject omvatte een integrale aanpak op strategisch, tactisch en operationeel niveau. We hebben niet alleen de facilitaire processen onder de loep genomen, maar ook de bredere vastgoed- en facilitaire organisatie, inclusief verschillende locaties en lopende opdrachten. Dit heeft geleid tot een integraal en compleet beeld van de huidige situatie, de verbeterkansen en een aanpak gericht op structurele verbeteringen in plaats van tijdelijke oplossingen. Met als resultaat: duurzame borging van processen, zodat verbeteringen blijvend effect hebben.
Resultaten
- Inzicht in structuur en processen dankzij een heldere blueprint van de facilitaire organisatie
- Een matrix die taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden duidelijk belegt
- Een kansendossier met concrete verbeterpunten voor vastgoed en facilitair
- Betere samenwerking en communicatie tussen afdelingen en teams.